Tornar

Fitxa

Introducció

Talaia del Baix Llobregat

Ruta circular que ens porta al punt més alt del municipi de Vallirana on gaudirem d'espectaculars vistes sobre el Baix Llobregat i Barcelona.

La primera part serà una contínua ascensió fins al puig i després, de cara avall, ens aturarem per anar coneixent diferents elements del patrimoni arquitectònic rural de Vallirana.

Et recomanem l'App de Natura Local per fer aquesta ruta guiada i interpretada. Descarrega-te-la gratis aquí:

Circular horari

Gràfic de pendents

Descripció

Talaia del Baix Llobregat

Deixem el cotxe i 50 m després de l'asfalt, ja al pla de Can Bogunyà, enfilem cara amunt per un camí vermell envoltat de pi blanc i carços. Seguim ara el camí catalogat com a PR-C 163 pel Centre Excursionista de Vallirana, per accedir al cim del Puig Vicenç.  El camí s'endinsa per una brolla amb carços i aromàtiques, fins a sota el bosc Gran, on un corriol ens puja fins a superar el petit grau de roca a penya Rubí. Passat el dipòssit d'aigua arribem a la carena que puja al puig Vicenç i, d'aquí estant, ja podem veure  la vall de la riera de Santa Maria de Cervelló. Pugem per la carena fins dalt al cim, a 468 m, amb una gran visió panoràmica.

Iniciem la baixada pel serrat de Can Güell. Ara, el bosc es transforma en el resultat d’un incendi de l’any 1995. Domina una massa densa de pi blanc, amb un futur incert si no es fa cap mena de gestió. Les plantes més interessants les trobarem a la vora del camí.

Baixem cap a la vall d’Arús en vistes a les penyes del salt del Bou i el serrat del Mas. El camí és ple de furgades de senglar. Arribant al fons de la vall, trobarem el forn de calç força ben restaurat i un parell de barraques de vinya. Ara, seguint avall per la pista principal, arribarem a la mina i forn de guix. Tot seguit, i per últim, ens podem desviar, abans de creuar la riera, per visitar la capella de Sant Silvestre, on trobarem la soca d’un gran roure i un retall d’antics horts amb safareig i tot.

Agraiments: Gemma Gou, del Centre Excursionista de Vallirana.

Consells

Traçat

• Traçat de pujada constant al començament. Després es fa més fàcil.
  • Un cop vist el forn de calç restaurat de la Vall d’Arús, si seguiu el traç baixareu la vall per la pista. Però si torneu enrere a buscar el corriol pedregós per on heu baixat, en aquest punt seguiu de pla i aneu girant a l'esquerra: baixareu per la vall per un corriol molt agradable. En arribar al final del corriol, agafeu la pista principal cap avall. Creuareu el torrent i després d’una breu pujada arribareu al forn de guix.
  • Prop del forn de calç restaurat de la vall d’Arús, teniu una barraca de pastor en bon estat. És fàcil arribar-hi des de la pista.

Aigua

• Porteu la cantimplora ben plena des de bon inici: no trobareu cap font al llarg del camí.

Precaucions

• Alerta a la pujada per penya Rubí, sobretot si aneu amb infants.
  • La baixada cap el fondo de la vall d’Arús pel camí empedrat pot resultar relliscosa.
  • Caminant entre carços és fàcil de patir ensopegades.
  • Precaució si entreu a la mina de guix.

Meteo

• Eviteu les hores de màxima insolació: hi ha poques ombres.
  • Eviteu fer el recorregut en època de pluges o havent plogut molt.
  • Roba de protecció en llocs exposats (vent, pluja).
  • Crema solar en èpoques estivals.
  • En fer cims i carenes sempre va bé dur una mica més de roba de la prevista, un paravent per exemple.

Terreny

• Calçat adequat per a terreny pedregós.
  • En terreny pedregós és fàcil relliscar.

Material

• Uns prismàtics us aniran bé per apropar vistes des de dalt el puig Vicenç.
  • Un frontal per si voleu entrar a la mina de guix.

Guarda't la ruta

Què hi ha?

Què veure a: Ascensió al puig Vicenç

Terra vermella

Geologia
17/01/2013

Ens sorprèn a Vallirana trobar terres vermelles, quan a la zona del Garraf domina el blanc de les calcàries. Geològicament, son capes d’argiles situades per sota de les calcàries. La reacció àcida d...

Pla de les Bruixes

17/01/2013

Fins ara, el sotabosc del pi blanc, és dominat per dos espècies força diferents. Per una banda tenim el bruc boal, arbust d’aspecte fràgil per les fines fulles i port desgavellat i alt (fins a 3 m)...

Penya Rubí

Geologia
17/01/2013

Petit graó de pedra calcària, com dèiem abans marcant la transició entre la terra vermella i la capa superior de pedra blanca.

Bosc Gran

17/01/2013

Dalt  de Penya Rubí, tenim un bon mirador a la vessant obaga del bosc Gran. Veiem que la vegetació dominant actual ja ofega qualsevol possibilitat de nova ocupació pel pi blanc. Amb el temps, si no hi...

Carena Puig Vicenç

17/01/2013

Arribem a la carena després d’haver passat un dipòsit d’aigua. Domina una massa arbustiva densa i baixa, una brolla calcícola combinada amb arbustos més alts propis del sotabosc d’alzinar. Als solells...

Puig Vicenç

17/01/2013

Des d'aquests 468 m d'altitud tenim unes vistes panoràmiques del Baix Llobregat. A la dreta, el castell d'Eramprunya, al inici del Garraf sobre Gavà, el delta del Llobregat, Collserola. Sota tenim les...

Incendi

17/01/2013

Creuem una zona on els pins estan molt atapeïts i són petits. L’any 1995 hi va haver un incendi. Aquí la gestió del bosc es fa necessària per afavorir una millor recuperació cap a un bosc estable i ma...

Forn de calç

28/10/2012

Forn de calç folrat de pedra. Es feia una excavació parcial al terreny natural, es construeix la façana i laterals. Les parets interiors, s'escardejaven o folraven tapant juntes per evitar pèrdua d...

Barraques de vinya

17/01/2013

Quan el pagès havia d’anar al camp, feia jornades complertes de sol a sol. Necessitava un lloc on guardar les eines, el menjar o tanmateix per aixoplugar-se de la pluja, del sol, fent una becaina o...

Mina i forn de guix

17/01/2013

Antiga mina (cova artificial) de guix, d’un centenar de metres de produnditat.

La pedra es coïa al forn per obtenir-ne el material.

Es diu que amb la Guerra Civil els republicans ho feren servir com a...

Font de Can Bogunyà

17/01/2013

Baixant pel torrent de Campderrós, deixem la masia de can Bogunyà a l’esquerra, datada del segle XVI, de les més antigues de Vallirana. Tot just abans de creuar a llera arribem a la font de Can...

Capella de Sant Silvestre

17/01/2013

Aquí es trobava el centenari roure de l’Ermita, que va créixer ràpid per l’aigua que corre a sota seu i va a parar al safareig dels horts de sota, antic testimoni de l’agricultura a les zones planes i...

Imatges
Valoració
15 vots
Valoracions amb comentaris Publicar valoració

A tota la familia ens ha agradat moltíssim el pàsseig. Gràcies Natura!

La pujada es forteta pero el caminet i les vistes un cop dalt recompensen.

Aquest juliol del 2013 el començament de la ruta (pujada al puig) ha patit un incendi. si hi aneu podreu veure com es colonitza de nou lespai i com rebroten les especies mediterranies.

Ruta molt bona, tot i q per pujar a la penya Rubí el camí está difícil de fer per la Roca, però poc a poc i fixant-se en les senyals es pot salvar bé. Bona ruta!