Cingles de Castellet i de l'Estall a la Terreta
Sapeira des de dins de la roureda d'Aulàs
Serra de Sant Gervàs des del mirador de Sapeira
Torre del Senyor o del Sinyó
Tornar

Fonts i barrancs de Sapeira

Fitxa

Introducció

Sapeira, la talaia de la vall

Aquesta ruta circular pels voltants de Sapeira ens descobreix els trets més característics de la vall de la Terreta i la serra de Sant Gervàs: altiplans conreats entre barrancs, fonts i rouredes, tot plegat envoltat d'unes magnífiques vistes cap a les serres de Sant Gervàs i Castellet que tanquen la vall.

Et recomanem l'App de Natura Local per fer aquesta ruta guiada i interpretada. Descarrega-te-la gratis aquí:

Circular horari

Gràfic de pendents

Descripció

Sapeira, la talaia de la vall

Sapeira i la seva posició privilegiada ens permet, abans de començar a caminar, gaudir d'unes excepcionals vistes de la vall de la Terreta i les serres de Sant Gervàs i de Castellet, així com de tot el recorregut que us proposem. Un plafó a l'ombra d'uns oms ens explica les vistes. A l'altre costat del poble el bonic mirador de Roca Turmeda ens aboca les vistes al sud.

Prop de l'aparcament, si ens bé de gust, ara o quan tornem, per la pista direcció la pineda reforestada de l'Obac de la Costa, trobarem la primera font, la font del Poble, entre un bonic grup de trèmols. Haurem de tornar enrere i baixar pel poble fins agafar el cami que va perdent alçada pels pradets de la coma, direcció el torrent dels Masets. Aquest torrent ens acompanyarà al llarg de tota la baixada, entre rouredes, boixedes i camps de conreu, fins arribar baix de tot, sota el molí de Barreda on trobarem el llit sec del barranc del Solà, uns dels principals de la vall de la Terreta.

El camí, a trams poc evident, no té pèrdua si seguiu la trajectòria que us marca el track. Passem pel costat d'alguna deu o surgència d'aigua on podia haver-hi hagut una font. Un cop a baix el torrent del Solà, prenem la pista que ens portarà, ara de pujada, fins a Sapeira. En aquest tram remuntarem el barranc de Llepós fins a creuar-lo ben bé abans de la pujada final al poble. Abans però passarem pels altiplans agrícoles, penjats a mitja vall, on trobem bonics masos com el de Bepo, el de Vallibell i la seva gran alzina, o el del Sinyó. La font de les Basses, abans del mas de la Torre del Senyor o Sinyó és un bon lloc per aturar-se a descansar, refrescar-nos i fer un mos.

Passat el mas, les clapes de roures es fan més evidents. Som al límit inferior de la roureda d'Aulàs, espai d'interès natural. Davant nostre veiem els espectaculars cingles de la serra de Castellet, i a la dreta, també dalt la serra, el bonic perfil del poble de Sapeira. A la nostra esquerra, l'omnipresent imatge dels talls rocosos de la serra de Sant Gervàs.

Aviat el camí s'apropa de nou al barranc de Llepós per creuar-lo en arribar a una bonica i acolorida tremoleda (a la tardor). És aquí on prenem l'antic camí d'Aulàs que pujava a Sapeira, entre camps de conreu, acompanyat de marges de pedra i sota voltes de roures i boixos. Ara ja només ens queda anar guanyant alçada i gaudir de les vistes de la vall de la Terreta, que aquest bonic camí ens regala, fins a arribar a l'esquenall rocós del serrat de Raurella on es troba Sapeira. Entrem al poble pel bonic raval del carrer de la Font Vella ple d'antics corrals, avui enrunats.

No marxeu de Saperia sense fer un tomb pel poble i anar fins a l'església de Santa Maria i el bonic mirador de la Roca Turmeda, alçat on abans hi havia el castell.

Consells

• Millor fer la ruta off-line.
  • L'aparcament gran és el numero 2. Cal creuar el poble.
  • Corriol primer, pista i camins després.
  • De baixada hi ha trams de camí intuïtius. Seguiu la traça del track.
  • De tornada seguim GR (blanc i vermell) i senyals de sender local grogues.

• A la plaça del poble.
  • La font coneguda com a font del Poble es troba just sortint del poble direcció la pineda de l'Obaga.
  • Trobarem una font a mig camí, la font de les Basses, amb taules per seure.

• Anar amb prudència a la baixada del començament. Pot relliscar i és pedregosa.
  • Hem de creuar algun barranc. Cal trobar el lloc més fàcil per no mullar-nos.
  • Si us desorienteu no patiu, seguiu el track.
  • Tenir cura amb els talls dels barrancs quan el camí hi passa prop.

• Evitar fer-ho en època de pluges o havent plogut.
  • Evitar els dies de màxima insolació a l'estiu. Poques ombres a la primera meitat del recorregut.

• Pot haver-hi fang prop els torrents si ha plogut.
  • A la primera baixa podem relliscar o patir una torçada de peu.

• Calçat adient per caminar.
  • Protecció solar a l'estiu.
  • Prismàtics si us agrada cercar mamífers o veure ocells. Sobretot a la primavera.
  • Uns pals de tresc us poden ajudar si necessiteu mantenir l'equilibri. També ajuden a caminar per la pista.

• El mirador de Sapeira, el de l'aparcament, és una agradable zona d'estada. Us podeu apropar a la font del poble, seguint la pista que marxa cap a la pineda.
  • No marxeu sense treure el cap al mirador de Roca Turmeda, sota l'església de Santa Maria, orientat a la banda sud.
  • Si seguiu per la pista direcció Espluga de la Serra anireu trobant fonts i també plafons informatius.
  • Plafons interpretatius als miradors de Sapeira.

Guarda't la ruta

Què hi ha?

Què veure a: Fonts i barrancs de Sapeira

Font del Poble

24/03/2017

Font restaurada amb cobert, pedrís, cisterna i sobreeixidor lateral. El camí vell passa per sobre de l'aparcament, a tocar de les cases. Sembla que sortint del portal del poble, al carrer de la Font...

Els cabirols

Fauna
24/03/2017

A l'altra banda del barranc fa un moment hem vist les runes del maset de Viuva i ara som a l'alçada del maset de Coró (runes tapades per la vegetació). Som al costat del barranc dels Masets. Al pla de...

Barranc del Solà

Geologia
24/03/2017

És el barranc més important de la vall de la Terreta, que aporta les aigües que recull a la Noguera Ribagorçana. El seu llit de graves i còdols que veieu al davant i que es fa més ample segons baixem...

Alzina Ballivell

Mas de Ballivell

Som als plans d'Estesos, plans de conreus cerealístics alternats amb erms per la pastura d'ovelles. A l'altra banda veiem el mas de Bepó. Hem creuat retalls de roureda que, de mica en...

Font de les Basses

24/03/2017

Aquests pollancres, probablement plantats, ens assenyalen l'indret de la font. L'aigua ha afavorit el seu desenvolupament, com també el dels lledoners (Celtis australis), un arbre sovint plantat vora...

Torre del Senyor

24/03/2017

Es troba entre els plans anomenats Trossos del Senyor, aquells altiplans que dèiem que quedaven entre barrancs. Ara estem entre el barranc de Llepós (direcció Sapeira, on ens dirigim) i el barranc del...

Barranc de Llepós

24/03/2017

Fins ara hem vist com els boixos acompanyen el sotabosc de la roureda. En arribar als barrancs altres arbres prenen el protagonisme, com és el cas del pollancre de muntanya: el trèmol (Populus tremula...

Camí vell

24/03/2017

Camí d'Aulàs que puja a Sapeira. Els murs de pedra seca a banda i banda ens fan saber que era un camí important. Passa entre camps, sota una bonica volta de roures i boix, esquitxat de blades i aurons...

Mirador del castell de Sapeira

Paisatges
24/03/2017

Mirador de roca Turmeda, ubicat on hi havia l'antic castell de Sapeira. Al cingle del davant hi ha una colònia de voltor comú que hi nidifica. També podem veure aufranys (a l'estiu) i el trencalòs...