Vista de Jafre

Datenblatt

Einleitung

Entrant a l'Empordà

Aquesta és la penúltima etapa de la Ruta del Ter, i ja ens queda lluny la capçalera del riu, amb pendents més pronunciats. Un cop superats els meandres que fa el Ter a Osona, i haver travessat tot el Gironès, el riu fertilitza i rega les terres de la plana empordanesa, i ajudat per canals i regs d'origen medieval, crea un bon paisatge mosaic de camps conreats.

Nota: aquest itinerari i els seus punts d'interès han estat dissenyats i seleccionats, respectivament, pel Consorci del Ter, ens promotor de la Ruta del Ter.

Wir empfehlen Ihnen die lokale Natura-App, diese Route zu machen. Gratis-Aufkleber:

• Typology
  • Aktivität
  • Bewertungen

Slope graph

Beschreibung

Entrant a l'Emporà

Al passallís de Sobrànigues, podem decidir optar per seguir pel marge esquerre del riu o bé fer-ho pel marge dret.

Si seguim pel marge esquerra (amb menys pendents i amb camins més separats del trànsit de vehicles), hem de fer una petita pujada fins al nucli de Sobrànigues, des d’on passarem per sota del pont de ferro del tren, i seguirem per una pista ampla entre bosc de ribera a la nostra dreta i espais agrícoles a la nostra esquerra. Al cap de poc arribarem a Colomers, per un carril bici que transcorre per l’estret pas entre la carretera i el riu Ter. A Colomers passarem pel parc del Ter i arribarem a la resclosa, on podem seguir pel marge esquerre o bé creuar i anar al marge dret.

Si, per contra, hem optat per seguir pel marge dret, caldrà creuar la passera de Sobrànigues, sobre el Ter. Si optem per seguir pel marge dret, travessem un pas molt panoràmic i girem a l’esquerra, direcció Sant Llorenç de les Arenes per la carretera asfaltada. Deixem a mà dreta can Vinyals, seguint per la carretera. Anem elevats sobre el riu, i podem observar bones panoràmiques. Al molí de la Barca observem unes excel·lents vistes sobre el riu. La carretera puja fins un collet, per després baixar. Estem envoltats de camps de conreu. La carretera torna a enfilar-se fins a Sant Llorenç de les Arenes, on girem a l’esquerra cap a la carretera dels Masos. Resseguim el meandre i després l’asfalt ja es converteix en camí. Més endavant, entronquem amb una pista ampla que ve de la nostra dreta: és l’anomenat camí de Sant Romans. Seguirem per aquesta pista fins que haurem de desviar-nos a mà esquerra novament fins arribar a una zona d’un dels boscos de ribera en més bon estat de conservació del riu Ter, l’illa dels Planters, un espai forestal de ribera de gran interès, que el Consorci del Ter gestiona gràcies a un acord de custòdia. A partir d’aquí, seguint la mateixa pista, arribarem fins a la presa de Colomers.

A la presa de Colomers podem anar pel marge esquerre del Ter o bé seguir pel marge dret. Si anem pel marge esquerre, el més habitual, cal creuar la resclosa per una passera subjectada a la fusta. Bones panoràmiques del riu. Al cap de ben poca estona passem per una pista completament plana, entre horts i camps de conreu, amb molt pocs arbres. Ja veiem una bona panoràmica del massís del Montgrí a l’horitzó, i de l’església i del poble de Jafre, enfilat al turó. Seguint la Ruta del Ter, arribarem a l’illa d’Avall. Aviat trobarem el camí que ens porta cap a Verges per una pista sobre un talús. Arribarem a un lloc amb font, bancs i ombra, amb una cartellera de la Ruta del Ter. Aviat serem a Verges.

Tipps

• El traçat és molt planer, amb un lleuger ascens a Sant Llorenç de les Arenes si s’opta pel marge dret del Ter.

• Hi ha pocs punts amb aigua al recorregut, ja que no passem per nuclis amb fonts. No obstant, el traçat passa prop de llocs (Colomers, Jafre, etc.) on hi ha nuclis i cases on poder-se proveir d’aigua o fer algun avituallament.

• Hi ha un tram per carretera, entre Sobrànigues i Sant Llorenç de les Arenes, on hi pot haver-hi vehicles i tractors, encara que té poc ús.

• En ple estiu, cal portar protectors pel cap (mocadors, gorres…) i per a la pell, ja que hi ha trams llargs sense ombres, sobretot entre la presa de Colomers i Verges.

• Sense dificultats, molt planer i en bon estat.

• No es necessita cap material específic més enllà del convencional per a la pràctica del senderisme segons l’època de l’any i les condicions del temps en el moment concret.

Speichern Sie die Route

Was ist da

Was in zu sehen: Tram 9/10. Sobrànigues-Verges

Central i molí d’en Vinyals

11/01/2018

El molí d’en Vinyals es va construir a finals del segle XVIII promogut pels Vinyals, una important nissaga local d’hisendats. S’alimentava de les aigües que desviava la propera resclosa, que es troba...

Els Planters

Landschaften
01/02/2017

Es tracta d'una finca pública d'unes 40 hectàrees de superfície, de la qual és titular l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA), on hi ha diversos hàbitats d'elevat interès comunitari com ara omedesbasse...

Presa de Colomers

01/02/2017

La resclosa de Colomers es va construir a mitjans del segle XVII sota el patrocini del baró de Verges, propietari dels drets del rec que sortia d’aquest punt i que alimentava els molins de Palol ...

Recs del Baix Ter

11/01/2018

Els recs històrics són el testimoni dels antics cursos d’aigua construïts per proporcionar aigua de regadiu de les planes del Baix Ter. A més de valor patrimonial i històric, amb el pas dels anys s...