Rutes a Gavà

Index card

Introduction

Paisatges de la plana del Delta del Llobregat

En aquest fàcil i planer recorregut, recorrerem els diversos paisatges de Gavà Mar, relacionats amb el Delta del Llobregat: la trama agrícola del Parc Agrari, la xarxa de canals de drenatge del delta, la pineda litoral i els Espais Naturals del Delta, així com el sistema dunar de la platja de Gavà.

We recommend the Local Natura App to do this route. Download it for free here:

By bike
  • Rating

Slope graph

Description

Paisatges de la plana del Delta del Llobregat

Sortim de l'escultura de "la Vela" al passeig marítim, i ens dirigim cap a la platja per començar descobrint el paisatge dunar que es forma a la part posterior de les platges i la vegetació que ho fa possible. Sense sortir del camí travessarem aquesta rereduna fins a enllaçar amb el passeig. Tot seguit arribem a la sortida de la riera dels Canyars i poc després uns pins ajaguts sobre el passeig ens expliquen la influència de la brisa del mar sobre la vegetació de port més gran.

Abans d'arribar al Parc de les Dunes, girem cap a muntanya, travessant els carrers urbanitzats entre la secular pineda fins a trobar el pont que passa l'autovia. El pont, un bon mirador al cim de La Morella, punt elevat del massís del Garraf.

Seguim direcció interior fins a passar pel costat del complex esportiu "La Pava", on trobarem restes de l'antic bosc de ribera que ocupava el delta: l'albereda. Ara, girarem a la dreta, pel Camí de la Pineda per anar resseguint el límit entre la zona urbanitzada, la pineda i els camps de conreu del Parc Agrari.
Arribem de nou a la riera dels Canyars, que ara passarem per un gual i seguim tot recte entre pins pinyoners, camps erms, prats inundables i límits de cases fins a l'avinguda del Mar que, si giressim a la dreta, ens portaria al punt d'inici.

L'itinerari segueix recte, per un ambient similar a l'anterior amb algun sector de jonqueres humides, amb major valor natural, protegit dins la xarxa Natura 2000. Passat un altre retall d'albereda el camí segueix uns metres fins a arribar a l'estany de la Murtra on podem mirar de sorprendre, des del darrere de les pantalles de guaita, algun ocell d'aquests ambients d'aigua.

Refem el camí per tornar a l'avinguda del Mar, on veiem els plans agrícoles del Parc Agrari amb vista als contraforts marítims del massís del Garraf. Estem a la frontissa entre les pinedes litorals establertes sobre dunes i el mosaic de camps agrícoles del delta. Girem a l'esquerra direcció la platja de Gavà Mar on hem començat.

Tips

• Recorregut planer sense cap complicació.
  • El sentit és primer horari i tot seguit passada l'Avinguda de Mar, d'anada i tornada.
  • A mig camí, a l'avinguda del Mar, podeu fer drecera i tornar al punt de sortida.
  • No deixeu d'acostar-vos al mirador de l'Estany de la Murta

• Fonts al Passeig Marítim de Gavà.

• Compte amb el trànsit pels carrers urbanitzats de Gavà Mar.
  • Compte també amb els altres usuaris del carril bicicleta i voreres del passeig.
  • No trepitgeu les dunes de la platja.
  • Respecteu la propietat privada: finques agrícoles.
  • Compte amb els més petits en les proximitats de les corredores.
  • Si ha plogut molt, igual us mulleu en creuar el gual de la riera dels Canyars.
  • No embruteu. Emporteu-vos les deixalles a casa o al contenidor més proper.
  • Respecteu la flora i la fauna.

• Evitar les hores centrals dels dies d'estiu. Pel camí de la Mallola del Parc Agrari no hi ha ombres.

• Protecció solar a l'estiu.
  • Prismàtics i guia per identificar ocells.
  • Si la feu en bicicleta, cal dur elements de protecció com el casc, i material per reparar punxades.

• Altres itineraris pel terme municipal.
  • Passeig marítim de Gavà.