Return

Ruta de Bruguers fins al mar

Route
27/07/2021
Index card

Introduction

Dels conglomerats de Bruguers fins a la sorra fina de les dunes de Gavà Mar.

Ruta lineal, recomanable fer de baixada, on travessarem el terme municipal de Gavà descobrint el patrimoni arquitectònic, formacions geològiques i boscos de muntanya, així com la plana agrícola deltaica fins al front dunar del passeig marítim.

Nota: Caldrà que us pugin fins a Bruguers i abans de començar a baixar cap a mar, haureu de pujar dalt el Castell d'Eramprunyà per tenir la versió completa d'aquesta proposta exigent.

We recommend the Local Natura App to do this route. Download it for free here:

• Rating

Slope graph

Rutes a Gavà

Description

Dels conglomerats de Bruguers fins a la sorra fina de les dunes de Gavà Mar.

Iniciem aquesta ruta lineal a la Mare de Déu de Bruguers, però, abans de començar a baixar, pugem dalt el Castell d'Eramprunyà per gaudir de les vistes de la plana agrícola i del bonic camí farcit d'alzines i envoltat de les formacions geològiques de la zona.

De nou a la creu de Bruguers fem un tomb cap al darrere de l'ermita, i de l'extrem final de l'aparcament del restaurant, surt un caminet, també sota les alzines i en forta baixada que ens mena a la pista.

Som sota els cingles de l'antiga ermita de Bruguers i la pista, ample i còmode, entre pinedes de pi pinyoners i extenses formacions arbustives d'arboç i bruc arbori més endavant, ens fa arribar fins a l'àrea de lleure de La Sentiu.

Travessem la carretera per seguir pel camí proper a aquesta, que volta el Pla de Querat. Garrofers escampats entre els pins ens recorden el passat agrícola del lloc. En un moment arribem a Gavà, a l'auditori Marc Grau que hi ha al costat del Parc del Mil·lenni. Creuem de nou la carretera i prenem un camí arranjat que volta el turó del Calamot cap a la masia de l'Horta i d'aquí a l'aparcament del Parc del Calamot.

Travessem la carretera amb molta cura i per un pas soterrat, la via del tren. Trobem un camí que, poc més endavant, passa a ser un vial marcat a la vorera dels polígons que anirem travessant i resulta ser una llarga recta que creua la plana i arriba fins al Passeig Marítim.

Passem per sota la C-32 i els polígons deixen pas a complexos esportius i de jardineria, més laxes i alternats, ara ja, amb camps agrícoles. Trobem diverses corredores fins que, a la pineda litoral, hi ha l'opció de girar a l'esquerra i acostar-nos a veure l'estany de la Murtra. El camí d'anada i tornada el farem per dins la pineda i retalls d'albereda que encara resten al darrere de les cases de Gavà Mar.

De nou encarats al Passeig Marítim, travessem la C-31 pel pas elevat i ja fins a la zona dunar regenerada a les platges de Gavà Mar.

Tips

• Descarregueu-vos la ruta off-line per poder navegar sense problemes de cobertura.
  • Ruta lineal, preferiblement fer de baixada.
  • Comencem a l'esglesia de Bruguers però us recomanem pujar abans al Castell d'Eramprunyà.
  • Si comenceu a l'esglesia, podeu fer la baixada fins a mar en bicicleta.
  • La pujada al Castell és dreta i la baixada s'ha de fer amb molta cura.
  • Tret d'aquesta pujada i baixada que comentem, la resta és per pista o camí fàcil.
  • Travessant la plana agrícola cap a mar, podeu visitar l'Estany de la Murtra.(Ruta Passeig marítim i estany de la Murtra)

• Font a la Mare de Déu de Bruguers.
  • Font al Parc del Calamot.
  • Més fonts al llarg del camí cap a mar.

• Heu d'estar acostumats a caminar.
  • A la baixada del Castell a Bruguers cal anar amb precaució. Fàcil relliscar o patir torta de peu.
  • No oblideu portar menjar i aigua.
  • Respecteu la vegetació i el patrimoni arquitectònic.
  • Torneu les deixalles a casa.
  • No se us acudeixi de fer foc.
  • Molta cura si us atanseu a formacions rocoses, en especial a l'arc de Bruguers, on queda clar que no s'hi pot pujar.
  • Travessem la carretera en diferents ocasions.
  • El carril bici per la vorera, que travessa el polígroni i el parc agrari, cap a mar, es fa servir per molts altres usuaris.

• Eviteu els dies de calor i les hores centrals de l'estiu. Hi ha poques ombres.
  • Els dies rúfols espatllen les vistes.
  • El vent és molest a causa de l'exposició oberta dels camins.

• En el sender de pujada i baixada del Castell hi ha esglaons i roca amb terra fluixa.
  • La pista de terra, és compacta i en bon estat.
  • El camí o carril bici, pel pla agrícola està pavimentat i marcat sobre les voreres.

• Calçat còmode adient per caminar.
  • Màquina de fotos.
  • Pals de tresc.
  • Equipament de roba i protecció solar segons època de l'any.

• L'accés al Castell està tancat, i de fora no es veu res. Cal informar-se dels horaris si voleu aprofitar la ruta per acostar-vos-hi.
  • També assegureu horaris si voleu visitar la Mare de Déu de Bruguers.
  • Àrea de lleure de La Sentiu.
  • Parcs del Mil·lenini i del Calamot.