Rutes a Vilanova de Sau. Guilleries.
Volver

Ruta al Pont de Malafogassa

Ficha

Introducción

Passejant pels boscos de les Guilleries-Savassona

L'itinerari del Pont de Malafogassa és un recorregut agradable que va de Vilanova de Sau fins al Pont de Malafogassa. Creuarem diversos torrents fins a arribar a la Riera Major i gaudir de la seva llera des de dalt el pont.
El bosc ens acompanya al llarg de tot el camí i veurem com la proximitat als torrents fa variar la composició d'arbres. Si parem l'oïda escoltarem el cant de molts ocells que viuen al voltant d'aquests ambients.

Te recomendamos la App de Natura Local pera hacer esta ruta guiada e interpretada. Descárgatela gratis aquí:

Lineal

Rutes a Vilanova de Sau

Descripción

Passejant pels boscos de les Guilleries-Savassona

Sortim de l'aparcament de l'àrea de caravanes dels Vernets. Al llarg del recorregut creuarem diversos torrents fins a arribar al pont de la Malafogassa. El primer, només sortir, és el torrent de la Polleda. "Poll" és un nom local per anomenar als pollancres, que juntament amb els freixes omplen la llera d'aquest torrent.
Voltem per passar per sota l'església de Santa Maria i seguint per sota el poble, creuem el torrent de Moran, també amb molta vegetació de ribera.

Passat Can Serra, hi ha una bonica vista del poble de Vilanova amb els cingles vermells al seu darrere. Tot seguit deixem l'asfalt per baixar al torrent de la Fageda (potser hi ha algun faig?) on els verns són força grans. Sortim del torrent per un camí vermell envoltat de roure martinenc que, mica en mica, guanya alçada fins a arribar a la carretera que baixa a Sant Romà. A partir d'aquí comença un bonic bosc de pi roig o rojalet que anirà perdent alçada pel costat del sot de Llerons fins a trobar la riera Major. Pel camí, als trams més propers al sot, els avellaners, castanyers i altres caducifolis guanyaran protagonisme.

Deixarem el sender local, per agafar un camí alternatiu. Tot seguit una finestra entre els arbres ens permet veure el relleu de pujols i, el gran forest, que forma aquest territori de Gilleries-Savassona. La tardor és un moment màgic on copsar la diversitat d'arbres que s'hi troben.

Arribem a la carretera que baixa fins al pont de Malafogassa i la seguim, un centenar de metres fins que girem entre salzes i polls, per creuar el sot de LLerons; i un centenar de mestres més, per un camí solell, ple d'alzines, paral·lel a la riera Major fins al pont. Bonic mirador de la riera i observatori de la vida que gira al seu voltant, sobretot si hi sou a primera o última hora del dia. Aquesta riera, després del riu Ter, és l'aportació d'aigua més important al Pantà de Sau.
Ara, per tornar, només cal desfer el camí en sentit contrari. No patiu que la tornada es fa més curta.

Consejos

• Camí fàcil amb lleugeres pujades i baixades.
  • Recorregut d'anada i tornada.
  • Curts trams de carretera local.
  • Seguim el sender local (blanc/verd) fins a un punt en què el deixem per girar a la dreta.

• Portar aigua del poble.

• Sou a l'Espai Natural de les Guilleries-Savassona
  • No llenceu deixalles ni arrenqueu cap mena de planta.
  • Procureu no destorbar la fauna i no allibereu animals al medi.
  • Respecteu l'activitat de les masies i explotacions agràries per les quals passeu.
  • Vigileu amb la resta d'activitats que interaccionen en les pistes: trànsit de vehicles motoritzats, bicicletes, cavalls...
  • Si us plau, feu arribar les incidències que detecteu a l'Espai Natural.
  • Compte amb el encreuament dels torrents si ha plogut.
  • Vigileu als més petits en arribar al pont.

• Calçat adient per caminar.
  • Roba segons el dia i l'època
  • Màquina de fer fotos i prismàtics si us agrada identificar ocells.

• Nucli del poble i església de Santa Maria. Hi ha plafons explicatius.
  • Centre d'informació i àrea de caravanes als Vernets.
  • Càmping al Pont de Malafogassa.

Guárdate la ruta

Qué hay?

Que ver en: Ruta al Pont de Malafogassa

Verns

13/07/2020

Creuem el Torrent de les Fagedes (potser hi ha algun faig?) L'ambient és frescal i en algun racó ombrívol potser sí. Aquí, a tocar el costat dret del caminet hi ha boix grèvol que acostuma a...

La roureda

13/07/2020

Vet-ho aquí, que ràpid hem arribat a la roureda. És el bosc per excel·lència d'aquestes contrades.
El roure que trobem és el martinenc (Quercus pubescens). Toqueu la part inferior de la fulla i...

Aquilines i pi roig

13/07/2020

Quines falgueres més grans, oi? És la falguera aquilina o falguera comuna, i pot fer fins a 2 m d'alçada. És típica de la cornisa cantàbrica i allà la fan servir de fenc pel bestiar. Curiosament a l...

El senglar i la papallona del boix

Fauna
13/07/2020

Per aquesta zona hem trobat rastre del porc senglar. Sovint veiem el terra remenat degut a la seva activitat nocturna cercant aliment (cucs, arrels) amb el seu potent morro. És omnívor, el que vol dir...

Bosc caducifoli

Paisajes
13/07/2020

És moment de copsar la dimensió del bosc en aquest paisatge de l'Espai Natural de les Guilleries-Savassona.
La tardor és el millor moment per gaudir i descobrir la seva diversitat d'espècies
. A l...

Castanyers

13/07/2020

A la castanyeda de Fogueres, a Vilanova de Sau, se'n conserven alguns peus centenaris.
Antigament, algunes rouredes es van substituir per castanyers, arbres de creixement ràpid introduïts pels romans...

Ocells forestals i de riu

Fauna
13/07/2020

D'aquí veiem el final del sot de Llerons que mena a la riera Major. En aquest tram és on més bé es representa la vegetació de ribera. Veieu la filera de pollancres del davant. També hi ha verns i...

El pont de Malafogassa

Medio ambiente
13/07/2020

Protegit com a bé cultural d'interès local. Rep el nom de Malafogassa d'una antiga casa i molí que té al seu redós. El Pont de Malafogassa, fou construït pels volts de l'any 1498. Varen contribuir a...