Rutes Begues

29/05/2023
Ficha

Introducción

EPI de Corbera fins a Gavà.

Enlairat sobre la vall, permet la contemplació d’un paisatge excepcional. El seu perfil muntanyenc requereix, en alguns trams, superar pendents forts i zones rocalloses. L’eix de Ponent és el que compren més extensió de territori dins la Xarxa de senders del Baix Llobregat. El seu recorregut s’inicia a Montserrat i finalitza a les platges de Castelldefels, Gavà i Viladecans, i els Espais naturals del Delta de Llobregat.

L’Eix de Ponent (EPO) està format per un total de 80 km, i es complementa amb més de 90 km de variants i enllaços en el seu recorregut. Aquest eix, es divideix en nord (EPO pròpiament dit) i sud o (EPI: Eix Ponent Interior). L'EPO en arribar al km 41 a peu, al municipi de Corbera de Llobregat, es bifurca formant l'Eix de Ponent Interior (EPI), amb tres opcions finals possible: fins a les platges de Castelldefels, Gavà i Viladecans. Ara us presentem la variant amb final a Gavà.

Te recomendamos la App de Natura Local pera hacer esta ruta guiada e interpretada. Descárgatela gratis aquí:

Travesía

Gráfico de pendiente

Rutes Gavà

Descripción

EPI de Corbera fins a Gavà.

L'Eix de Ponent (EP) en bici està format per un total de 74 km. Aquest eix es divideix en nord (EPO pròpiament dit) i sud o (EPI: Eix Ponent Interior). L'EPO es bifurca al municipi de Corbera de Llobregat (km 32 de la ruta), com a Eix de Ponent Interior (EPI), en tres opcions, arribant fins a les platges de Castelldefels, Gavà i Viladecans. En aquest cas us presentem la de Gavà.

RECORDEU: És recomanable dividir el recorregut en etapes segons el nivell físic que tingueu.

Sortirem de Corbera. El paisatge agro-forestal del començament canvia per complet i ara, un cop deixades les vinyes de la vall de l'Anoia, la coberta forestal es fa contínua ben bé fins al poble de Castelldefels. A la Vall del Llobregat, aquesta serralada rep el nom de Muntanyes d'Ordal i, més a ponent, tocant el Penedès i fins a mar, és la Serra del Garraf.

Aquesta coberta forestal es modifica lleugerament a les obagues i torrents on, roures, alzines i altres arbrers de fulla caduca guanyen protagonisme. També aquí, el sotabosc de romaní, llentiscle i garric és substituït per la bardissa.

Creuarem trams urbanitzats per Corbera, Vallirana, Begues i  la Sentiu, separats per boscos de pi blanc en diferents estadis de desenvolupament resultat a l'acció incendis passats.

A Corbera passarem pel nucli vell de Castell i Església de Santa Maria, tot seguit arribarem al bell indret del Monestir de Sant Ponç per pujar passant per la font Freda, cap a Coll Verdaguer, a sobre Vallirana. Baixarem al poble i remuntarem tot el fondo de Can Bogunyà i la Vall d'Arús, antigament espai de cria de l'àliga cuabarrada, per remuntar fins a la Penya del Moro (467 m) d'on gaudirem de vistes als termes de Sant Climent, Torrelles i Begues.

Baixarem a la plana agrícola de Begues i, creuant el poble passant per l'església de Sant Cristòfol, ens dirigim cap a la Clota (conjunt arquitectònic en runes, datat del s. XIV). Del coll de la Clota, baixem a la Sentiu.

Som a la capçalera de la vall de la Sentiu. Un cop l'agricultura va desaparèixer, els pins van anar colonitzant l'espai i més tard, els incendis van fer que els arbusts fossin els més abundants. Les pinedes joves, com les que hem anat travessant, van recuperant l'espai per sobre els arbusts.

En BTT, baixarem per la pista principal. Una llarga i ràpida baixada per l'obaga de la serra de Perers, passant per algun mas enrunat. És la pista coneguda com a camí dels Penitents.

Els que seguim a PEU, agafem un corriol, el GR 92 que s'emprava per unir el veïnat de la Clota amb Eramprunyà i Bruguers, sense haver de fer el tomb pel darrere el puig de la Desfeta (516 m) . Després de vorejar el Castell d'Eramprunyà, una dreta baixada que passa prop la roca foradada, ens mena a l'ermita de Bruguers on agafem la pista còmoda que baixa cap a la Sentiu, on ens trobem de nou amb el camí que es fa en BTT.

A la Sentiu, travessem la carretera que uneix Gavà amb Castelldefels i voregem el Pla de Queralt fins a l'altura del Parc de Bombers, on creuarem de nou la carretera per dirigir-nos cap al Parc del Mil·lenni, a Gavà. Baixarem per l'Av de Joan Carles I, i passat el Parc del Calamot, a l'alçada de la benzinera, la creuarem. Seguirem fins al pas soterrat de les vies del tren i agafar el PR C-170. Un primer tram de polígon industrial anirà deixant pas, de mica en mica, als camps agrícoles que conformen el Parc Agrari del Delta del Llobregat.

En arribar a la franja de pineda litoral, el PR-C170, marxa direcció els estanys de la Murtra a llevant. Nosaltres seguirem recte travessant la pineda, enlairats per sobre la C-31 fins a la Platja de Gavà.

Nota: Track elaborat pel Consell Comarcal del Baix Llobregat. Turisme

Consejos

• És recomanable dividir el recorregut en diverses etapes adaptades al vostre nivell físic. Conteu que caminareu a 4 km hora i per cada 300 m de desnivell de pujada heu de sumar una hora més de marxa.
  • El tram de Monistrol fins a Corbera l'heu de fer amb la ruta EPO final Viladecans, i quan arribeu a Corbera seleccionar la ruta EPI final Gavà.
  • Passarem majorment per pista, camins i corriols. En menor percentatge per trams asfaltats urbans.
  • A Vallirana i a Begues, hi ha variants diferents si es fa a Peu o en Btt. Estigueu al cas, doncs les variants en Btt van per pistes més fàcils i les variants a Peu pugen o baixen per corriols no ciclables.
  • Les banderoles ens orienten de la situació i direcció a seguir. Si en un creuament no n’hi ha, seguiu pista principal i reviseu els avisos del track al mòbil.
  • Millor porteu la ruta descarrega off-line.
  • Tot i que anirem trobant senyals de pintura de camins com GR o SL, no patiu, millor seguir el track i les banderoles. Camins del Baix LLobregat. Eix de Ponent (EPO)
  • Estalvieu el màxim de bateria amb el mòbil que navegueu.
  • Variant: Passada la Sentiu, en arribar al parc de Bombers, podeu vorejar el Turó i Parc del Calamot per el vessant de ponent (hi ha un nou camí que marxa a la dreta cap a la masia de Ca n'Horta). Sinó podeu seguir el track cap al Parc del Mil·lenni i baixar pel costat de llevant, límit amb el Gavà construït.

• Fonts als pobles per on passeu.

• Dosifiqueu l'esforç. Corriols de pujada forts.
  • Pareu atenció a un petit tram de corriol de baixada cap al poble de Vallirana i un altre a Begues cap al Castell d'Eramprunyà i l'Ermita de Bruguers..
  • Circulació de vehicles a motor pels nuclis urbans però també per algunes pistes forestals.
  • No oblideu anar menjant i sobretot beure.
  • Respecteu la propietat privada i el medi natural.
  • No deixeu brossa pel camí.
  • Compte amb guals inundables de rieres si ha plogut.(Corbera, La Sentiu al Fondo de Can Llong)

• Informeu-vos de la previsió meteorològica.
  • El dies rúfols poden deslluir aquesta sortida.

• Calçat còmode i roba adient a l’època de l’any.
  • Crema de protecció solar a l'estiu.
  • Petita farmaciola per llagues i ferides de fretgament.
  • Uns pals de tresc ens poden ser molt útils.
  • Màquina fotogràfica i accés a un plànol per saber on som en cas que necessitem trobar una drecera.

• En entrar a cada municipi trobareu un plafó de situació de la ruta.
  • Al llarg del camí hi ha pals amb banderoles que us indiquen situació, punts propers i possibles variants.

Guárdate la ruta

Qué hay?

Que ver en: Eix de Ponent Interior (EPI) a Peu. var. Gavà

Cingles i Església de Sta Maria

29/06/2023

Fixem-nos en els bonics cingles:

Formació rocosa pertanyent al període Triàsic, en el qual part de l'actual Catalunya es va enfonsar sota les aigües i és dipositar damunt seu l'arenosa vermella que...

cORBERA DE lLOBREGAT

19/10/2023

La mil·lenària vila de Corbera, en un privilegiat entorn de boscos de pi blanc, conserva encara elements dels seus orígens medievals: el Casal de Santa Magdalena (XVI) -també conegut com el Castell-...

Barraca de l'Elies

15/10/2021

Podria ser que el Bandoler Capa Negra, l'hagués fet servir per passar alguna nit, quan se'l buscava pels voltants de Corbera.

Les casetes de vinya es remunten a una tradició immemorial i segur que ...

Esglesia de Sant Ponç

15/10/2021

La coneguda església de Sant Ponç, havia estat un monestir benedictí. Tot i que una mica auster, ja que, en les millors èpoques, només hi van arribar a viure un parell de monjos i dos canonges.

Funda...

Balsa y Font Freda

16/01/2013

Rincón fértil con antiguos huertos, una balsa que hacía las funciones de lavadero y una fuente. Majestuosos ejemplares de roble y encina rodeaban este espacio donde gente de Vallirana y de Corbera se...

Cal Beco y Cantera

16/01/2013

Acabamos de pasar una antigua cantera de piedra de mármol. Debido a que parece ser que no era demasiado productiva, pronto se dejó de explotar. Si vais delante la masía y miráis allí, podréis comparar...

Vallirana

19/10/2023

A cavall entre les serres d'Ordal i el massís del Garraf, en el seu privilegiat medi natural hi trobem nombrosos d'avencs i coves, fruit d’un relleu capriciós, abrupte i pintoresc, idoni per gaudir en...

Sant Silvestre

29/06/2023

La capella ja és anomenada al 904 i per això es considera un edifici d'origen preromànic. El 1508 se cita com a capella eremítica, tot i que no se'n té cap constància que hi visqués cap ermità. Es...

Forn de guix

29/06/2023

Els forns de guix estaven destinats a l'obtenció d'aquest material mitjançant la combustió a baixa temperatura de la pedra de guix de la zona, que s'extreia d'alguna pedrera o mina propera al forn.

...

Barraca de pedra seca

19/10/2023

Entreu al camp de la nostra esquerra uns 100 m i trobareu la barraca.

A Vallirana, majoritàriament, les barraques de pedra seca estan relacionades amb el món del vi i el cultiu de la vinya. De fet, l...

Cingles del Salt del Bou

29/06/2023

L'Espai Natural Protegit Muntanyes de l'Ordal s'engloba en el vessant septentrional del massís del Garraf. Declarat l'any 1992 i posteriorment Zona d'Importància Comunitària el 1997, zona Especial...

Marge del Moro

29/06/2023

Som dalt la Penya del Moro (470 m) direcció al coll de les Tres Soques d’on baixarem cap a Begues.

Es tracta d'un mirador sobre tota la massa boscosa de Torrelles, amb el delta del Llobregat al fons...

Begues

19/10/2023

En una vall entre el massís del Garraf i les muntanyes de l’Ordal, la seva ubicació permet fer moltes i variades visites, destacant la de El Mur, mirador en mig de la natura amb espectaculars vistes...

Encina de Can Romagosa

25/10/2013

El árbol tiene una altura aproximada de unos 13 m y un diámetro de tronco, en la base, de 1,30 m.

Es un árbol referente en Begues que bien podría ser catalogado como árbol de interés local. Muchos...

Camino de la Clota

27/09/2016

O camino Vell (viejo). Es necesario que os adentréis unos metros a la izquierda, junto a la riera de la Clota, y lo encontraréis. Se pueden hacer unos 150 m de recorrido antes de volver a salir a la...

La Clota

27/09/2016

Conjunto arquitectónico fechado en el s. XIV. Edificaciones, hoy en ruinas, que desde la Baja Edad Media y hasta principios del s. XX conformaron el vecindario del municipio de Begues, disperso hasta...

GR 92. Camí enllosat

15/09/2021

Sabíeu que el GR 92 és un camí de 583 quilòmetres que travessa Catalunya de nord (Cap de Creus) fins a sud (Serra del Montsià) el més a prop del mar possible.

El tram on som ara, s'emprava per unir...

Castell d'Eramprunyà

16/09/2021

El castell (foto) és citat per primera vegada l'any 957, tot i que documents posteriors indiquen que ja existia en època del comte Sunyer de Barcelona. Va ser la seu d'un terme (el terme del castell d...

Roca foradada

16/09/2021

Els rasclers, avencs, dolines i coves formades per la dissolució de la pedra calcària són les formes erosives típiques del Garraf blanc del juràssic i cretàcic.

Covetes, alvèols tipus "nius d'abella"...

Ermita

16/09/2021

L'Ermita de Bruguers o Mare de Déu de Bruguers és un edifici religiós catalogat com a Bé Cultural d'Interès Local que s'aixeca al peu del turó del castell d'Eramprunyà i que data del segle XI.

Probab...

Conglomerat vermell

16/09/2021

Cingles sota la Roca del Migdia. Les roques característiques de tota aquesta zona són sorrenques i compactades: gresosconglomerats de color vermell.
Són roques sedimentàries del període triàsic de...

Incendis

16/09/2021

Anem baixant i entrem al petit bocí de Garraf negre de l'itinerari. Podeu veure els esquistos per terra i pels talussos. (més foscos o més clars segons els components). Formen part dels materials...

Fondo de Can Llong

Fauna
16/09/2021

La part baixa d'aquest torrent, abans d'unir-se a la riera de Canyars (500 m més avall), és força feréstec, sobretot un cop travessada la carretera de la Sentiu.

Aquí la humitat afavoreix el...

Pla de Querat

01/07/2021

Entre Gavà i Castelldefels, estem envoltats de petites serres: a l'esquerra la de Querat amb el turó de Ca n'Espinós, a la dreta el turó de Caça-gats i davant el turó del Calamot. Petits turons que...

Parc del Calamot

20/09/2023

El paisatge de l'indret on s'ubica el Parc, conegut des de temps antics com la Roca, delimita dos espais diferenciats: la pineda i el garroferar. La primera corona la part més alta del parc, la més...

GAvà

19/10/2023

Gavà ofereix al visitant múltiples atractius: un front marítim de 4 quilòmetres de llarg, amb una pineda de 400 metres d’amplada i un sistema dunar únics, el Parc Natural del Garraf i un terme...

Arbres ornamentals

16/09/2021

L'actual polígon ha esborrat les empremtes d'usos anteriors. Usos que podrem anar veient travessant la plana de camí cap a la platja.

Arbres testimonis d'aquests usos, tant de caràcter ornamental com...

Paisatge agrari

16/09/2021

No sempre ha estat així com el veiem ara. A l'edat mitjana era una zona d'albufera amb pastures on dominava la ramaderia. És a partir del s. XVI quan l'agricultura va guanyant espai de mica en mica, o...

Corredora Mestra

16/09/2021

Heu d'imaginar una gran xarxa de conduccions (séquies, corredores, etc) , que distribueixen l'aigua de rec del punt d'abastament (canal, pou o bassa) fins als camps, i de drenatge dels camps fins a...

Pineda litoral

16/09/2021

Al segle XVI es va passar d'un espai natural a un altre d'agrícola.

Això va comportar la necessitat de frenar l'entrada de sorra de la platja cap a l'interior i va ser quan es va començar a plantar...

Regeneració dunar

16/09/2021

La plana i les dunes són un dels elements que juntament amb les llacunes i les maresmes configuren aquests espais naturals litorals del Llobregat, un dels pocs de la costa catalana.