Ruta dels molins de Seva

Fichier

Introduction

L'aigua, font de vida i energia

Ruta fàcil a tocar del poble de Seva, que ens permet descobrir el patrimoni dels molins Fariners d'aquesta població, i la seva relació amb el riu Gurri. L'ambient forestal de la seva conca, les cingleres i les gorgues, així com els elements arquitectònics que anirem trobant fan d'aquesta ruta una proposta molt interessant.

Nous vous recommandons l’application Natura Local pour faire cette route. Téléchargez-la gratuitement ici:

• Typology
    À pied
  • Évaluations

Slope graph

Description

L'aigua, font de vida i energia

Podem sortir a la plaça de la Creu, on trobarem els plafons orientatius, o a qualsevol punt del carrer que ens porta cap al cementiri. Marxem direcció nord, creuant el pla del Cementiri amb vistes als Pirineus orientals i ràpidament ens endinsem a la conca del riu Gurri.

Passats uns camps, deixem la pista i després d'un trencall sobtat a l'esquerra, arribem al Molí Xic de Sors, situat en mig d'una plana avui coberta de vegetació de ribera. Retornem a la pista que havíem deixat per trobar-nos una bonica alzina i tot seguit, la llera del riu. Travessem i aigües amunt ja veiem el pont d'en Gatus. Ens sorprèn el Molí de Sors, que envoltat i cobert parcialment d'heura, ens havia passat desapercebut.

Nosaltres ara, seguirem per aquest costat del riu, aigües amunt per un terreny de pedra que van guanyant alçada. Paral·lels sempre al Gurri, després de creuar al torrent de Gasala, ens n'adonem que hem deixat la llera encaixonada a sota nostre. La pista passa arran de gorgues, on el tram més estret és conegut com el Gorg negre.

Seguim amunt, veiem can Calbet a la banda obaga, per aviat deixar la pista i agafar un senderó a la dreta que es despenja novament cap a la llera del Gurri. Baixem per unes codines travessant un bosquet de pi roig fins al Gurri. En aquest gual del riu, s'hi han posat uns daus de pedra que ens ajudaran a passar si baixa molta aigua.

Tot seguit remuntem una mica el bosc de l'obaga, ara amb més roure, per trobar el senderó que a l'esquerra ens menarà al molí de Montmany i, a la dreta, ens retornaria cap a Seva. Aquest sender fins al molí de Montmany, el farem d'anada i tornada. Passat un filat del bestiar, baixem cap a l'esquerra per travessar uns erms i tot seguit entrem a la llera del torrent de Montmany, afluent del Gurri.

Seguim pel mateix caminet i, en un no res, arribem a l'espectacular llogaret del Molí de Montmany. Abans d'arribar trobem un trencall a l'esquerra que ens portaria a la primera bifurcació que hem vist només creuar el Gurri i que hem dit que, si la preníem cap a la dreta, tornàvem a Seva.

Quan torneu, podeu desfer el camí que hem fet fins aquesta bifurcació o bé tornar per aquest sender que heu trobat just abans d'arribar al molí. Tornant, passada la primera bifurcació propera al Gurri, arribem a una clariana amb uns esglaons de roca que, un cop travessada, ens enfila al camí. Aquest bonic camí empedrat, creua els camps dels plans de Sors i ens torna al poble per davant dels Pins de Can Vives i els enjardinaments de Sors.

Astuces

• Fàcil. Per pista, camins i algun tram de corriol.
  • Atenció al desviament a la dreta passat el Gorg negre. Deixem la pista per agafar un sender de baixada.
  • Creuat el Gurri per segona vegada, seguiu el sender que marca el track.
  • Fixeu-vos que aquest tram fins al molí de Montmany és igual d'anada i tornada.
  • Passat un filat de bestiar, girem lleugerament a l'esquerra.
  • Per anar al Molí de Montmany hi ha l'opció d'anar per un caminet, més proper al Gurri i tornar per on està marcat el track .

• Porteu aigua del poble.

• Compte si entreu als molins, ja que estan en runes.
  • S'ha de creuar dos cops el Gurri i si ha plogut de poc, potser us mulleu els peus.
  • Penseu que esteu en una zona de riu, on una pluja sobtada pot provocar avingudes perilloses.
  • Atenció als més petits i no tant, si us atanseu a l'estret que fa el riu al tram del Gorg negre.
  • Si trobeu portes de filat pel bestiar, cal deixar-les tancades.
  • Respecteu la propietat privada i el medi natural.
  • El medi aquàtic és molt susceptible de degradar-se amb facilitat. No el malmeteu.
  • Torneu la brossa a casa.

• Encara que sigui una ruta curta, porteu calçat adient.
  • Màquina fotogràfica.

• Visiteu el poble: La sagrera, Sta. Maria de Seva, La Creu de Terme, La Font de Sors, El carrer de Pedret o Sant Antoni de Pàdua.
  • Hi ha plafons informatius i de situació dels elements a la Plaça de la Creu.

Enregistrer l'itinéraire

Profile picture for user Guillem1234
Guillem rocafort vinyals
13/12/2021
Ens ha encantat. No coneixiem el poble i és un complement fantastic. La part del riu i els Molíns, molt bonica. Gràcies