Return

Index card

Introduction

Els suros dels Ibers

Petita incursió al Montnegre, fins al límit superior del terme de Sant Iscle, que va del Pla de les Bruixes fins al Pla de Forcs passant pel coll de Senís. Itinerari primer de pujada constant, després planegem per una carena puja baixa i acabarem tot baixada fins a la tornada.

Gaudirem de vistes al massís del Montseny i a les valls properes així com als cims del Montnegre. Envoltats de densos boscos d’alzines sureres, trobarem un indret on els neolítics van fer gravats rupestres en unes roques. Al final passarem per l’ indret màgic conegut com a ‘‘Dones d’Aigua’’ sota Can Oller.

We recommend the Local Natura App to do this route. Download it for free here:

By bike
  • Rating

Slope graph

Description

Els suros dels Ibers

Ens endinsarem a la Serra del Montnegre fins a arribar, en una llarga pujada, al límit superior del municipi de St. Iscle, que va del Pla de les Bruixes fins al Pla de Forcs passant pel coll de Senís.

Envoltats de boscos d’alzines sureres amb sotabosc d’alzinar litoral i pinedes de pi pinyer massa denses acompanyades de cirerer d’arboç. També, a les parts altes i, a les raconades humides, el verd tendre dels roures esquitxa els verds persistents d’alzines i pins.

Gaudirem de vistes a la vall de la Salut i les seves masies, o al mateix poble si ens girem a les primeres pujades. Després, a sobre nostre, els cims del Montnegre i quan arribem a la part alta, el massís del Montseny en tota la seva dimensió.

Per un puja baixa, el camí carener ens fa passar pel coll de Senís, on troben una antiga fita de terme, i d’aquí al racó de la Pedra de les Olles, una mena de repicat rupestre en forma de cassoleta sobre uns grans blocs granítics.

A partir d’ara, la baixada, és constant i pronunciada a trams. Passem per una carena densament forestada on veurem uns bonics exemplars d’alzina surera i com encara, hi ha algú que fa la ‘‘pela del suro’’. Tot seguit arribem a les clarianes agrícoles i el bonic entorn del mas de Can Maresme on s’hi feien maduixots.

A sota, l’amagat casalot de Can Oller i la plataneda a tocar el torrent, que ens porta a l’ indret màgic de les ‘‘Dones d’aigua’’. Petit salt del torrent entre blocs de granit, a l’ombra e plàtans, falses acàcies i oms on la mitologia ens explica una fàbula relacionada amb fades i fertilitat.

Ara ja, a la part baixa, planegem seguint el curs del Torrent de la Salut passant veïnats com el de Can Llop i masies amagades als costats, com la de la Vila (que abans hem vist pujant). Passem al costat de la Capella de la Salut i arribem de nou al poble.

Tips

• Veurem senyals de GR i de Sender de la Diputació (blanques i verdes) que no hem de seguir.
  • LA primera part és de pujada continua i forta a alguns trams. Després és un puja baixa per el camí carener fins arribar a la meitat del recorregut que comença una baixada, forta a trams.
  • Arribats al coll de Senís, podeu baixar directe pel camí de Mort que va a St. Iscle a Vallgorguina.
  • El veïnat de Can Paraire i Can Vives, són dos indrets on, si us veieu amb forces, val la pena acostar-s’hi.
  • AIGUA
  • No trobareu fonts.

• Si aneu en bicicleta, tingueu molta cura a les baixades. Hi ha trams molt drets i amb xaragalls. Fàcil caure o relliscar.
  • Valoreu el vostre estat físic. Per fer aquesta ruta heu d’estar acostumats a caminar.
  • Hi ha trams de baixada forta on podeu relliscar fins i tot anant a peu.

• Còmode per pista el 100 %.
  • Vigileu a trams de baixada on el sauló us pot fer relliscar.

• Equipament necessari per fer en bici: Claus bàsiques, pegats per punxades, càmera de recanvi I manxa d’inflar. Imprescindible casc i guants. No oblideu el bidó amb aigua.
  • Uns pals de tresc poden fer la marxa més agradable i ajudar-vos a no relliscar baixant.
  • Aigua i cosetes sòlides per anar menjant al llarg del recorregut.
  • També podeu fer un àpat més consistent a algun dels molts racons agradables que trobareu pel recorregut.

Save the route

What is there

What to see in: Pla de Forcs per la Serra

Can Vila. Poble Vistes

Architecture
10/05/2014
A sota el Torrent de la Salut i el mas de Can Vila. Als camps del voltant ara s’hi fa herba pels cavalls i abans maduixots. A sobre Can Vila veiem les parts altes del Montnegre (Turó Gros, 758 m)....

Coll. Fita. Vistes

10/05/2014
Cruïlla del camí que puja de Sant Iscle i baixa a l’esquerra cap a Vallgorguina. Al costat del tronc d’un suro, veureu una antiga fita de terme. Tot el camí que estem fent des del Pla de les Bruixes...

Ibers

10/05/2014
Encantador racó on trobem blocs de granit acompanyats de singulars suros. Just a la cruïlla d’entrada a aquesta placeta, una brolla àcida d’estepa borrera (cistus salviifolius) i cap d’ase (lavandula...

Vistes Vall Oller

Landscapes
10/05/2014
Fantàstiques vistes d’unió del Sot de Coll Senís amb el sector de Can Oller on arriben diferents canals, per després convertir-se en el Torrent de la Font de la Salut. Contrasta el verd dels plàtans...

polipodis

10/05/2014
(Polypodium vulgare) És una falguera força comuna. Creix pràcticament sobre qualsevol substrat. Escletxes de roca, troncs, el sòl. El rizoma (tija subterrània que fa d’arrel) d'aquesta espècie té gust...

Ermita Salut

Architecture
10/05/2014
L’ermita de la Salut es va bastir en compliment d’una promesa que havien fet els amos del mas Santa Victoria (l’actual Can Vila) per aconseguir el guariment de la seva filla. L’any 1885 es va celebrar...