Rutes a Rajadell. Natura al Bàges

Ficha

Introducción

Els medicaments de l'edat mitjana

Us proposem una ruta en format de caminada, per fer en família i jugar tot descobrint algunes de les plantes remeieres que els metges de l'època, feien servir per sanar els Rajadell, senyors del terme, molt combatents cap als segles XI-XII.
Us donarem indicacions per trobar uns codis QR que us explicaran, un cop escanejats, quines eren aquestes plantes i les seves propietats. També gaudireu del paisatge vegetal del Bages i elements del seu patrimoni arquitectònic.

Te recomendamos la App de Natura Local pera hacer esta ruta guiada e interpretada. Descárgatela gratis aquí:

Circular horario

Gráfico de pendiente

Descripción

Els medicaments de l'edat mitjana

Us suggerim una ruta en format de caminada, per fer en família i jugar tot descobrint algunes de les plantes remeieres que els metges de l'època, feien servir per sanar els Rajadell, senyors del terme, molt combatents cap als segles XI-XII.
Us donarem indicacions per trobar uns codis QR que us explicaran, un cop escanejats, quines eren aquestes plantes i les seves propietats. (Llegiu l'apartat Dinàmica del Joc als Consells).

Comencem entrant al poble i, a la plaça de l'Era girem pel carrer de la font per baixar al torrent de l'Enfitat. Ens enfilarem per un caminet, mig obac, fins a creuar de nou el torrent, amb bonics roures i aurons, just en arribar a una la pista de terra. Girem avall, uns metres per la pista i tot seguit trenquem esquerra per un altre caminet amunt, fins a les vinyes del Perico. És un camí amb esglaons de roca sorrenca vermella, primer proper al torrent fins a arribar a una bonica barraca de vinya on ens desviarem a la dreta, amunt, cap als erms del Perico.
Creuarem els erms, per un corriol poc fressat, per sota els escairats marges de pedra, i en arribar a una altra barraca de pedra, seguim un antic camí cap a buscar la pista que va a can Maçana. A la pista, girem a la dreta cap a Rajadell i en arribar a la cruïlla del Pujolar, tombem a l'esquerre per un camí vell, entre els sembrats i les granges.

Ara seguirem una pista ample, travessant el paisatge en mosaic de pinedes i camps de cereals típic del Bages, fins a arribar a Ca l'Oliver, on ens sorprendrà la magnitud del mas i la capella a Santa Magdalena.
Marxem per la pista fins a una carretera direcció nord. Just després d'un giravolt molt tancat d'esquerres, entrem a una pista que deixem tot seguit per vorejar un camp de conreu fins a trobar la pista que passa per l'altre costat. Ara, seguirem per aquesta pista travessant una pineda molt jove amb sotabosc de romaní direcció Can Morros, fins que ens desviarem a la dreta per entrar, per un corriol, al torrent de Valldòria. Passem sota uns bonics roures, aurons i alguns avellaners, i tot seguit deixem el torrent seguint per un corriol intuïtiu, pel mig de la pineda fins a trobar una pista que seguirem en la mateixa direcció.

ALERTA! Aquest és el punt més entretingut del camí. Cal estar atents al track. Agafem la carretera que puja al Pujolar, però just travessat el torrent de cal Xic, ens enfilem per un talús a trobar un corriol que passa per sobre i que ens mena a una pista que també puja al Pujolar, però que novament, després d'un gir a la dreta, grimpem altre cop pel talús a trobar un nou corriol que marxa pel costat d'una petita balma, deixant el mas del Pujolar a dalt i enrere.
Aviat el corriol mena en un caminet que, primer voreja un camp amb vista a la vinya del Vicenç i els masos de Morros i de Barquets, i tot seguit, es despenja del camp i ja no deixarem fins al final de la ruta. Anirem tornant, mantenint cota, per l'obac de la Quintana del Pujolar, per sobre el torrent del Daurell fins a la bonica font de la Regata i d'aquí, al camí de Can Torra i baixem al punt de sortida.

Consejos

DINÀMICA DE JOC

• Heu de trobar els QRs i tot seguit identificar la planta que us presentem, sovint prop del QR .
  • Quan us acosteu al QR, us apareixerà una fitxa amb pistes per trobar-lo.
  • Per descobrir-lo, cal que llegiu les indicacions quan la vostra posició de navegació es trobi just a sobre de la icona del mapa.
  • Penseu que la fitxa normalment apareix uns 10-20 m abans de la posició real de la icona.
  • Si no podeu llegir el QR, netegeu-lo amb un drap mullat. (Gràcies)

• Trobarem tota mena de terreny: Pistes, camins i corriols, alguns una mica desdibuixats però sense pèrdua.
  • Estigueu ALERTA als dos punts on ens enfilem pels talussos de la carretera a trobar un corriol que passa per sobre. Són dos punts molt seguits, sota el mas del Pujolar.
  • Si mireu el plànol, hi ha dos punts on podeu escurçar la ruta, tornant per la pista cap a Rajadell.

• Porteu aigua

• Respecteu la propietat privada.
  • Compte als trams de pista. Vehicles agrícoles.
  • Si porteu unes tisores, podeu tallar alguna branqueta de barra el pas pels corriols.
  • ATENCIÓ. NO feu servir les plantes amb fins curatius sense contrastar abans, conèixer dosis, preparació més adients, etc.
  • Els camins poden relliscar si ha plogut.
  • No oblideu portar menjar per fer una aturada i reposar forces. Més encara si aneu amb infants. Els voltants de ca l'Oliver pot ser un bon lloc.

• Si ha plogut és fàcil torbar camins amb fang.
  • Tanmateix, compte amb els guals i passos propers a torrents.

• Calçat adient per caminar.
  • Els pals de tresc ens poden ajudar.
  • Guia de plantes per saber-ne més i ajudar a identificar.
  • Tisores de podar.
  • Màquina de fotos.

Guárdate la ruta

Qué hay?

Que ver en: Ruta-joc dels metges del Castell

Plantes remeieres 1

22/11/2021

Recordeu que per descobrir el QR, cal que llegiu aquestes indicacions quan la vostra posició de navegació es trobi just a sobre de la icona del mapa.

El camí comença a pujar i una clariana a la...

La roureda

22/11/2021

Sortim a la carretera, girem a la dreta i passat el pont a l'esquerre seguint pel costat del torrent de l'Enfitat amunt.

Al paisatge vegetal de la ruta no hi trobem grans rouredes però si roures a...

Plantes remeieres 2

22/11/2021

ALERTA, girem a la DRETA per sota el marge de...

Vinyes del Perico

Medio ambiente
22/11/2021

Les barraques de vinya es remunten a una tradició immemorial i segur que són anteriors a la meitat del segle XIX, ja que va ser aleshores que es va eliminar el conreu de la vinya a causa dels estralls...

Plantes remeieres 3

22/11/2021

Som al camí vell, i d'aquí estant veiem un gran...

El càdec

22/11/2021

A la vostra dreta teniu un bonic exemplar d'arbre-arbust de càdec. La densitat varia (però aquí no n'hi ha massa) i sovint el trobem esquitxant les clarianes de la pineda.

També anomenat "fals...

Pinedes del bàges

Paisajes
22/11/2021

Som a sobre el mas de Ca l'Oliver. Veiem els relleus suaus que ens envolten amb el mosaic agroforestal format de boscos, franges de caducifolis als torrents i camps de conreu. És el paisatge forestal...

Ca l'Oliver

22/11/2021

L'arquitectura del mas, la capella, les tines, el forn, les basses i la integració en el paisatge que l'envolta, fan d'aquest mas un element patrimonial de primer ordre.

El cos central és format per...

Conglomerats i gresos vermells

Geología
22/11/2021

Girem esquerre cap al bosc i, per corriol i vora el camp, anem a trobar una pista.

Aquí trobem un bonic bloc que conglomerat, sent el sud-est de la comarca la zona més rica en conglomerats. Còdols...

Plantes remeieres 4

22/11/2021

De nou a la pista i, al nostre costat dret veiem...

LA SERVERA

22/11/2021

A la nostra dreta, hi ha un bonic exemplar de (Sorbus doméstica) Servera.

És un arbre de mida petita que no fa bosc, sinó que apareix de manera aïllada, en orientacions frescals, allà on dominaria la...

Plantes remeieres 5

22/11/2021

ALERTA nous despisteu. Un cop passat el torrent...

Plantes remeieres 6

22/11/2021

ALERTA de nou. Punt semblant a l'anterior. Deu...

Font de la Regata

22/11/2021

Aquesta part del camí del Pujolar a Rajadell, resseguint el torrent del Daurell i acompanyat de l'esponerós mur de pedra seca que el protegeix s'engalana quan travessem raconades frescals on algun...

Plantes remeieres 7

22/11/2021

Seguim pel corriol passant entre heures...

Imágenes
Valoración
3 votos
Valoraciones con comentarios Publicar valoración
Ruta llarga pero distreta. Alguns QR ens han costat de trobar, però al final han anat sorint.
Ruta molt xula, ens ha quedat algun QR per trobar però el temps se’ns menjava. Tornarem a la primavera amb mes temps i a veure si els trobem tots Molt interessant tota la informació que hi aporteu Gràcies!