Naens. Senterada

Ficha

Introducción

Pobles encimbellats

Us proposem una ruta per copsar la diferència entre els pobles del fons de vall com Senterada i els pobles penjats a mig vessant. Ens mourem pel país del roure i gaudirem d'espectaculars vistes de la vall del riu Bòssia, la vall baixa del Flamisell i el Congost d'Erinyà. Passarem per camins vells i copsarem els batecs de vida d'aquests petits pobles.

Te recomendamos la App de Natura Local pera hacer esta ruta guiada e interpretada. Descárgatela gratis aquí:

Circular horario

Gráfico de pendiente

Descripción

Pobles encimbellats

Sortim de Senterada del pont que travessa el riu Bòssia per marxar direcció Cérvoles. El camí s'endinsa al bosc just davant la piscifactoria. Puja i puja amb alguns descansos fins al poble encimbellat de Cérvoles. Clarament aquesta és la part més exigent del recorregut. Sovint el camí es desdibuixa però no patiu, seguiu el track per la traça més còmoda.

Creuarem una àmplia roureda amb vista als bacs i cingle de Cérvoles. Travessarem el barranc de la Plana, on la vegetació guanya en diversitat i és més fàcil de sentir els oriols, cucuts i picots. A trams, el terreny es torna afeixat, la roureda es fa més clara i apareixen signes d'antics conreus o pastures.

Arribem dalt el poble de Cérvoles. Vosaltres mateixos, descobriu-lo, passegeu ,gaudiu de les vistes cap a ambdós vessants: Perves amb el riu Bòssia i la Pobla de Segur amb el Flamisell, la Vall Fosca i les puntes Pirinenques. Tornarem a marxar pel mateix lloc.

Passat el trencall de pujada, ara marxem més planers direcció Burguet. El camí acompanyat de roures vells i resseguit per murs de pedra, guanya en bellesa. Ens acostem a Burguet i els camps de pastura esdevenen protagonistes. Pel costat de safareig en desús girem direcció Naens, per tornar després pel mateix camí i en aquest punt, baixar a Senterada.

El camí vell a Naens és bonic però podríeu trobar-lo ple de rosers silvestres. Us recomanem dur unes tisores a la butxaca per ajudar, entre tots, a mantenir el pas lliure. El camí va planejant i baixant entre camps de pastura i rouredes. Abans d'arribar al poble, una bonica tremoleda (trèmols: pollancres de muntanya) al vessant obac del barranc de Naens ens menarà a la carretera i el poble. Si teniu sort, com vam tenir nosaltres, us sorprendrà el vol del picot negre entre els trèmols. Probablement fa el niu en algun arbre vell de la zona.

El petit poble de Naens, també damunt d'un promontori rocós, demana d'una estada tranquil·la, refer forces al costat del safareig, imaginar altres temps, conversar amb la gent del país.... en definitiva, formar part per uns instants d'aquesta altra realitat.

Ara ja, només ens queda refer el camí fins a Burguet i en el trencall del safareig, baixar ara per l'altre costat de la carretera direcció Senterada. Hi ha trams on el camí passa a corriol i aquest es desdibuixa. No patiu, sempre de baixada, seguint el track, cerqueu el traç més còmode i evident. Ull de no relliscar.

Consejos

• Millor fer la ruta off-line.
  • Forta pujada de bon començament.
  • El camí sovint passa a corriol i es desdibuixa.
  • Seguirem senyals grogues de sender local.
  • Als camins vells podem trobar gavarreres que ens dificulten el pas
  • Arribats a Burguet, podeu baixar a Senterada però un recomanem seguir fins a Naens.

• Fonts als pobles.
  • Travessem algun barranc amb aigua però sense garanties.

• En terrenys afeixats el corriol va molt pel marge.
  • Molta cura dalt el mirador del cingle de Cérvoles.
  • Porteu tisores de mà per si heu de netejar una mica el camí.
  • Ull de no relliscar baixant a Senterada.
  • Quan torneu al migdia a Senterada, no trobareu llocs per dinar.
  • Millor dur calça llarga.
  • Respecteu el bestiar i les tanques de camins i camps.
  • Heu d'estar acostumats a seguir camins no massa evidents. En el nostre cas refieu-vos del track.

• Evitar els dies rúfols.
  • Evitar fer-la havent plogut.

• La baixada de Burguet a Senterada és pedregosa.
  • Hi ha trams que poden estar enfangats si ha plogut.
  • Trams de camí en mal estat que són incòmodes de caminar.
  • No confongueu el camí amb els baixadors o pujadors de les vaques.

• Calçat còmode però resistent.
  • Prismàtics si us agrada albirar ocells dels punts alts.
  • Plànol per orientar-vos dalt Cérvoles.
  • Màquina de fotos.
  • Tisores de mà per tallar brots d'arbusts.

• Cérvoles és bon lloc per fer un mos a mig matí, abans de seguir.
  • A Naens paga la pena fer una parada per menjar i descansar abans de tornar.
  • Aprofiteu per passejar pels poblets.
  • Casa Leonardo, a Senterada, ha conservat l'antiga botiga de queviures del segle passat.

Guárdate la ruta

Qué hay?

Que ver en: Ruta de Senterada a Cérvoles, Burguet i Naens

La Roureda

24/05/2017

Som a la muntanya mitjana, al país dels roures. L'arbre dominant és el roure martinenc però pot aparèixer algun roure de fulla petita als indrets més temperats i secs. Els diferenciareu perquè els...

Pineda de Pi Roig

24/05/2017

Quan es va estassar o tallar completament la roureda, l'objectiu era aconseguir pastures pel bestiar: principalment ovelles. Un cop aquestes es van abandonar les pastures es van reforestar amb boscos...

Auro blanc

24/05/2017

És un barranc amb poca conca de recepció. Neix 100 mts a sobre nostre, al serrat de Sant Nicolau. Si hi afegim la natura pedregosa del terreny, l'aigua no sempre hi és present. Tot i això la humitat i...

Roques

Geología
24/05/2017

Ens trobem a una zona geomorfològica important, coneguda com la de les Nogueres. Aquí en concret la natura calcària es manifesta en diferents formes que podem observar en les roques del camí i també...

Mirador

Paisajes
24/05/2017

D'aquest esquenall rocós del Serrat de la Coscolla, sota la roca de Collfà (esquerra) ens orientem a nord direcció Perves, les valls de Manyanet i de Boí amb el Comaloformo (3033 m.). Al nord-est la...

Pastures Burguet

24/05/2017

Burguet i Cérvoles, al primer terç del 1800, tenien ajuntament propi. A mitjans de segle en van haver d'annexionar a Senterada perquè no arribaven a 30 caps de família. També es troba aturonat, a la...

MURET

24/05/2017

Pujo el muret i surto al camp. Cami impracticable.

Cabirols

Fauna
24/05/2017

A la vostra esquerra es veu la prominent roca Canera. El mosaic de camps de pastura i bosc per on passem és un hàbitat ideal per un petit cèrvid que aquests darrers anys ha anat en augment. El cabirol...

Tremoleda

24/05/2017

A les raconades més frescals, obagues i properes a barrancs (com el de Naens) de les rouredes, es fan petits bosquetons d'altres arbres caducifolis. Aquest és el cas d'uns pollancres de muntanya...

Naens

24/05/2017

Al voltant de les runes de l'església romànica s.XI de Sant Miquel (una sola nau amb absis únic, enderrocada per poder passar el carrer) i sota el turó presidit per l'església de Sant Esteve, es...

Senterada

24/05/2017

Entre els arbres ja es veu el poble. S'origina a partir de l'antic monestir visigòtic de Santa Grata que posteriorment donà lloc a l'església parroquial de Sta. Maria de Senterada.