Introducció

Baixant cap a Collformic, just on comença el vessant nord del serrat de Puig Ventós, podem observar la fageda de la Cortada. El faig (Fagus sylvatica) és una espècie que necessita ambients frescos i humits, i per això prospera en aquesta obaga, ben diferenciada dels vessants més assolellats que l’envolten.
A l’hivern, els faigs perden completament les fulles, mentre que a l’estiu formen una densa capçada que manté el sotabosc fresc i ombrívol. Es tracta d’un bosc característic de les zones de muntanya, tot i que en condicions especials també pot créixer a cotes més baixes, com passa a la coneguda fageda d’en Jordà.
Si us hi fixeu bé, potser descobrireu als troncs més vells els forats excavats pels picots per fer-hi el niu. Aquest és també l’hàbitat de la becada, que cerca aliment entre la fullaraca, i del discret liró gris, que troba refugi als forats dels arbres. Malauradament, l’augment de les temperatures i la irregularitat de les pluges fan pensar que les fagedes del Montseny podrien anar reculant en el futur.